Mini quiches | Recept

3/22/2015 12:09:00 p.m. CML Trends 4 Comments

bron recept
Lieve lezer,

Deze week weer een lekker recept op mijn blog! Vorige week had ik een meidenavondje met vriendinnen van de middelbare school. We hadden elkaar al een tijdje niet gezien en iedereen zou wat te eten meenemen. Ik besloot dus mini quiches te maken en wil graag dit recept met jullie delen!

IngrediĆ«nten 
8 plakjes bladerdeeg voor hartige taart
125 gr spekblokjes of reepjes
200 ml creme fraiche
2 eieren
16 cherrytomaten
60 gr gerapste kaas
100 gr erwtjes (uit de vriezer)
Snufje peper
1 theelepeltje italiaanse kruiden (of andere naar eigen smaak)
Boter om in te vetten
Eventueel rucola om te garneren

Verder heb je mini quiche vormpjes nodig met een doorsnede van ongeveer 9 cm. Ik heb die van mij van de Albert Heijn.

Stap 1
Verwarm de oven op 200 graden.

Stap 2
 Laat de velletjes deeg ontdooien. Doe dit door ze op een dienblad te leggen. Binnen een paar minuutjes zijn ze ontdooit. Vet vervolgens de quichevormpjes in met een beetje boter. Als de velletjes ontdooit zijn kun je ze in de vormpjes leggen. Nu zijn er 2 opties: de uitstekende randjes eraf halen of laten zitten. Als je ze eraf haalt is de quiche na het bakken makkelijker uit het vormpje te halen. Als je ze laat zitten worden het korstjes, als je ze eraf haalt kan je ze gebruiken als een soort van soepstengel/broodkorstje om te dopen in de soep. Dit is natuurlijk alleen zo als je er soep bij maakt! Je kan ze ook lekker los opknabbelen. Ik zeg er wel bij dat als je de overgebleven restjes eraf haalt, dat de quiches mooier worden.

Stap 3
Bak de spekblokjes in een koekenpan krokant. Voeg op het laatst de erwtjes toe en laat ze ontdooien in de pan.

Stap 4
Verdeel het spek-erwtenmengsel over de vormpjes. Halveer de tomaatjes en leg ook in de vormpjes. 


Stap 5
Klop de eieren, kruiden, snufje peper, creme fraiche en kaas door elkaar in een kom. Giet het mengsel in de quichevormpjes tot iets onder de rand. 



Stap 6
Zet ze ongeveer 25 minuten in de oven totdat ze mooi licht bruin zijn gekleurd. Die van mij hadden wat minder dan 25 minuten nodig. Als je de korstjes eraan laat zitten zou ik ze zo'n 17 minuten in de oven doen, anders worden ze erg donker.

Stap 7
Laat de quiches een paar minuten afkoelen, haal ze uit de vormpjes en smullen maar!


Laat me weten of je de quiches hebt gemaakt en wat je ervan vindt! Stuur een foto op Twitter of tag me op Instagram. Veel bak- en eetplezier! :)

Liefs, Lottie

4 opmerkingen: